
De onmiskenbare kracht van kleur
Bij Beeldmarq zijn we druk met kleuren. Waarom? Kleur is niet zomaar een esthetisch element in grafisch ontwerp – het is een krachtig middel om emoties op te roepen, de
“Things that look the same, do the same” … werd mij altijd verteld op het Creative College. Ik heb dit altijd ervaren als één van de gouden regels van User Experience design. Als bijvoorbeeld het groene, ronde knopje actie A uitvoert, wil je niet dat een soortgelijk knopje later op de pagina actie B uitvoert.
Zo zijn er nog meer design principes die je webpagina’s, applicaties of andere interfaces logisch en intuïtief maken. In dit artikel gaan we daar dieper op in!
Een veel voorkomende gewoonte die ik zie bij studenten/stagiaires is de poging om alles op een pagina op te laten vallen. Knopje A krijgt een oranje randje. Afbeelding B krijgt een heftige animatie en ondertussen speelt er een video af op de achtergrond. Dit zijn allemaal tactieken om de aandacht van de gebruiker ergens heen te trekken, maar denk je eigenlijk wel na over waar je die aandacht daadwerkelijk heen trekt?
De spanningsboog van de gemiddelde web-gebruiker is minder dan 8 seconden! Je wilt dus goed prioriteiten stellen wat de aandacht van je gebruiker betreft.
Een ander fenomeen dat we vaak zien; te weinig (of juist teveel) padding. Dat is de witruimte om alles heen. Je wilt je designs de juiste ademruimte geven. Als je bijvoorbeeld een hele lange lap tekst hebt, is het fijn om veel padding aan de zijkanten toe te voegen. Hierdoor wordt het makkelijker voor de ogen van de gebruiker om naar de volgende regel te springen.
Heb je een galerij met veel afbeeldingen bij elkaar? Dan kan je ze misschien wat beter dicht op elkaar zetten om ruimte te besparen en om aan te geven dat die afbeeldingen bij elkaar horen.
Hier zijn niet per se hele duidelijke guidelines voor en komt soms ook simpelweg aan op een kwestie van gevoel. Maar één ding is wel altijd belangrijk: houd je paddings gelijk! Heeft je afbeelding 80 pixels padding aan de bovenkant? Dan krijgt hij ook 80 pixels padding aan de onderkant. Zo blijft alles mooi in balans.
Nog over onder andere paddings gesproken: soms is het zo dat onze ogen ons bedriegen. Een icoontje kan bijvoorbeeld helemaal pixel-precies in een rondje staan, maar toch lijkt het alsof hij aan de zijkant iets meer ruimte krijgt dan aan de andere kanten. In dit geval mag de regel van de gelijke padding worden overschreven. Zorg er dan voor dat de elementen op het oog goed uitlijnen, en niet op de pixel!
Misschien wel het belangrijkste. Het menselijk brein is (meestal onbewust) eigenlijk altijd opzoek naar herkenbaarheid en patronen. Neem bijvoorbeeld een stoplicht: als deze op groen staat weet je dat je door kan rijden. Hier hoef je niet meer over na te denken omdat het al in je systeem zit.
Met UX is dit eigenlijk hetzelfde. Ook hier komt het “things that look the same, do the same” principe een beetje terug. Je wilt je interface zo logisch en voorspelbaar mogelijk houden, zodat het makkelijk is om te verwerken voor de gebruiker.
Daarom is het zo belangrijk om een uitgebreide huisstijl te definiëren die jou de juiste handvaten geeft om op elk platform je bedrijf te laten zien zoals je doelgroep van je gewend is. Als je dat goed voor elkaar hebt, zal je dat juist de ruimte geven om een keer een uitzondering te maken en de regels te breken om iets écht op te laten vallen!
Een goed ontwerp is ontworpen vanuit de ogen van de gebruikers. Die moeten er immers doorheen klikken! Hierom wordt er ook veel geïnvesteerd in User Research. Dan onderzoek je het gedrag van je doelgroep en pas je daar je ontwerpen op aan. Ontwerpen is dus eigenlijk vooral inleven!
Dit was een kleine greep van hoe wij bij Beeldmarq nadenken over onze designs. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer design principes. Wil je daar meer over weten? Vraag ons gerust om een kennismaking!
Bij Beeldmarq zijn we druk met kleuren. Waarom? Kleur is niet zomaar een esthetisch element in grafisch ontwerp – het is een krachtig middel om emoties op te roepen, de
Bij Beeldmarq geloven we dat een logo veel meer is dan alleen een symbool van je bedrijf: het is de visuele vertegenwoordiging van je merk en het speelt een cruciale
“Things that look the same, do the same” … werd mij altijd verteld op het Creative College. Ik heb dit altijd ervaren als één van de gouden regels van User
Wij printen en drukken duurzaam. Dat betekent drukwerk zonder bomen te kappen op 100% CO-neutraal FSC® papier.